Maakt krachttraining afvallen makkelijker?

Ben je begonnen met afvallen? Dan wil je naar alle waarschijnlijk ook meer gaan sporten. Hoewel de focus moet liggen op wat je eet als je wilt afvallen, is sporten en bewegen natuurlijk ook belangrijk. Het is niet perse noodzakelijk om te sporten als je wilt afvallen. Wel bereiken de meeste mensen een beter resultaat als ze naast aanpassingen in hun eetpatroon ook meer gaan bewegen en sporten. Mensen die af willen vallen kiezen dan vervolgens doorgaans cardiotraining. Daar verbrand je immers de meeste calorieën mee, toch? Een beter alternatief is om krachttraining te gaan doen. Waarom krachttraining afvallen makkelijker maakt, vertel ik je in dit artikel!

Wel of geen cardio?

Wil jij je conditie verbeteren en wat extra calorieën verbranden? Dan is cardiotraining een optie. Cardiovasculaire activiteiten als hardlopen, fietsen en zwemmen zijn uitermate geschikt om de conditie van je hart en longen te verbeteren. Daarnaast kan cardio helpen bij het afvallen, maar als je wilt afvallen zul je eigenlijk je eetpatroon moeten veranderen. Als je dan toch af wilt vallen door te sporten, is krachttraining op de lange termijn effectiever dan cardio. Het zit namelijk zo: krachttraining en cardio hebben beide een ander effect op je lichaam. Na krachttraining verbrand je lichaam, voor het herstel van je spieren, nog geruime tijd extra calorieën, terwijl die na-verbranding bij cardiotraining vrijwel nul is. Cardiotraining is dus op de lange termijn niet de meest efficiënte aanpak om vet te verbranden. Je moet steeds langer trainen om dezelfde hoeveelheid vet te verbranden, en dat werkt zeker niet motiverend!

Afterburn-effect van krachttraining

Bij krachttraining ontstaan er kleine scheurtjes in je spierweefsel. Deze kleine scheurtjes moeten vervolgens weer hersteld en gevoed worden. Voor dit herstelproces heeft je lichaam energie nodig, waardoor je calorieën gaat verbranden. Krachttraining heeft een langdurig effect op je stofwisseling en vetverbranding. Het afterburn-effect houdt ongeveer tussen 24 en 48 uur aan. Dit is vooral gunstig voor mensen die willen afvallen. Je verbrandt in totaal dus meer dan alleen wat er tijdens de training gebeurt. Om die reden kan krachttraining per saldo net zo effectief – of zelfs effectiever – zijn dan cardiotraining.

Meer spieren is meer verbranding

Door het afterburn-effect verbrand je dus meer calorieën, dan dat je normaal zou doen. Maar daar houdt het nog niet op. Op de lange termijn zorgt krachttraining altijd voor een hogere verbranding. Dat zit als volgt: wanneer je consistent traint, zul je steeds meer spieren aanmaken. En spieren verbranden meer calorieën dan vet, ook in rust. Kortom, hoe gespierder je dus wordt, hoe meer je lichaam de hele dag door aan energie verbruikt.

Het jojo-effect kun je met krachttraining voorkomen

Het is een feit dat je met getrainde spieren meer kunt eten zonder aan te komen. Goed nieuws natuurlijk voor wie al langer probeert af te vallen maar steeds te maken krijgt met het jojo-effect. Een medeoorzaak van dat effect is het gebrek aan duurzame gewoontes. Als je dieet met het idee dat alles ‘tijdelijk’ is, ga je daarna weer verder met het eetpatroon waar je oorspronkelijk te zwaar mee werd. Daarnaast breken diëten je spierweefsel af en vertragen daarmee je metabolisme op de lange termijn. Zo verbrand je minder calorieën en kom je al snel weer aan wanneer je anders begint te eten. Met krachttraining ga je precies dat effect tegen. De toename in spierweefsel houdt je stofwisseling op gang en zorgt dat je genoeg calorieën blijft verbranden!

Strakker lichaam

Een ander voordeel van krachttraining is dat je er een strakker lichaam van krijgt, in plaats van alleen een dun lichaam. Dat probleem komt vaak voor wanneer mensen echt flink zijn afgevallen. Het vet is wel verdwenen, maar er is niets voor in de plaats gekomen. De huid hangt losser en verpest de uitstraling die je waarschijnlijk voor ogen had! Door krachttraining geef je het lichaam weer opnieuw vorm. Je lichaam krijgt een strakker figuur en een goed gevormd lichaam dat mooi in proportie is. Om die reden zul je er een stuk sportiever uit zien door ook wat spieren te kweken.

Krachttraining gaat snel!

Wat ook een voordeel van krachttraining is dat het niet veel tijd hoeft te kosten. Met cardiotraining ben je voor een beetje resultaat vaak urenlang bezig. Met krachttraining hoeft dat niet en daarnaast is het zelfs onverstandig. Langer dan een uur trainen is onder de meeste omstandigheden af te raden. Als beginner zit je met één tot drie trainingen per week overigens wel goed. Dat betekent dat je je planning nauwelijks overhoop hoeft te gooien om resultaat te zien. Je houdt meer dan genoeg tijd over om bijvoorbeeld tijd te besteden aan een goed voedingsplan. Daarmee komen die resultaten ook nog eens een stuk sneller in beeld!

Krachttraining voor vrouwen

Gelukkig wordt krachttraining de laatste jaren steeds populairder onder vrouwen. Een positieve vooruitgang, want trainen met gewichten heeft ontzettend veel voordelen! Toch blijven veel vrouwen tot in de eeuwigheid op die loopband plakken. Dat heeft vooral te maken met een paar onwaarheden die vaak over vrouwen en fitness verteld worden. Je zou er immers maar breed en hulk-achtig van worden, zo luidt het probleem. Gelukkig is dat absoluut niet het geval! Om zo’n figuur te krijgen heb je namelijk twee dingen nodig: consistent trainen en de juiste hormonen. En die hormonen maken het verschil. Vooral testosteron is essentieel voor spiergroei. En juist dat hormoon maken vrouwen véél minder aan dan mannen. Je spieren groeien daarom niet snel tot zichtbare grootte. Kortom, je hoeft niet bang te zijn dat je eruit komt te zien als een bodybuildster! Integendeel: vrouwelijke spieren zorgen juist voor strakke rondingen en slanke, sterke ledematen.

Gaan cardio en krachttraining samen?

Als je toch van plan bent om meer te sporten, is cardiotraining een prima aanvulling op je trainingsschema. Cardiotraining heeft natuurlijk ook allerlei voordelen, zoals een positief effect op je bloeddruk bijvoorbeeld. Daarnaast verlaagt het de kans op hart- en vaatziekten en het is uitermate geschikt om de conditie van je hart en longen te verbeteren. Hou daarbij echter wel in gedachten dat cardiotraining eerder een aanvulling op de krachttraining is dan andersom. Heb je weinig tijd, maar wil je bijvoorbeeld wel je conditie verbeteren? Overweeg dan eens om HIIT (High Intensity Interval Training) te gaan doen. De belangrijkste redenen om voor HIIT te kiezen zijn het afterburn effect, geen verlies van spierweefsel en verbetering van je conditie. Daarnaast kost het weinig tijd. Een aanrader voor iedereen met een druk leven!